انواع چرخ های خیاطی - فروشگاه گلها

انواع چرخ های خیاطی و کاربردشان 😍- (بررسی جامع)

چرخ خیاطی به وفور یکی از وسیله هایی می باشد که وجود آن در هر خانه ای لازم است. اما به مانند سایر دستگاه ها شناخت خوب آن می تواند کمک شایانی در خرید و یا حتی کار کردن با آن بکند. با ما در این مقاله همراه باشید تا با انواع چرخ های خیاطی آشنا شویم.

انواع چرخ خیاطی و کاربردشان
انواع چرخ خیاطی و کاربردشان

چرخ خیاطی یکی از لوازمی است که وجود آن در هر خانه ای ضروری می باشد. یادگیری، استفاده و دوخت و دوز توسط چرخ خیاطی کار آسانی است. شما می توانید با استفاده از چرخ خیاطی، لباس هایی که دچار پارگی شده اند و یا حتی لباس هایی که برای شما تنگ یا گشاد می باشد را مناسب  بدن خود کنید. در این مقاله به انواع چرخ های خیاطی اعم از صنعتی و خانگی خواهیم پرداخت.

انواع چرخ های خیاطی خانگی و صنعتی

بسته به نیاز و کاربرد چرخ های خیاطی به دو دسته خانگی و صنعتی تقسیم می شوند. چرخ های صنعتی ، چرخ هایی هستند که به صورت تخصصی کار می کنند ، یعنی هر چرخ یک کار مشخصی می کند ؛ به طور مثال ، بعضی از آنها مخصوص راسته دوزی و برخی دیگر مخصوص زیگزاگ دوزی می باشد ، بسته به کاربرد می تواند کارهای دیگر انجام دهد. اما در طرف دیگر ، از چرخ های خانگی می توان در دوخت های مختلف استفاده کرد ، اما برای دوخت و دوز هایی در حجم کم مناسب هستند.

تفاوت چرخ خانگی با صنعتی

تفاوت اصلی بین این چرخ های در این می باشد که عموما چرخ های خانگی رو افرادی استفاده می کنند که به دوخت و دوز علاقه دارند و دوست دارند که برای خود لباسی و یا دوخت پرده ای و یا کارهای دوخت و دوزی سبکی رو در خانه انجام دهند. ولی چرخ های صنعتی رو بیشتر در کارگاه ها استفاده می کنند و برای دوخت های سنگین و در حجم زیاد می باشد.

تفاوت بعدی آنها در تنوع دوخت می باشد به طوری که حتی با چرخ های خانگی ساده هم می توان چندین نوع دوخت را انجام داد و یا حتی چرخ های حرفه ای حانگی تا 100 نوع دوخت نسبت به نوع آنها مجهز هستند. در مقابل ولی چرخ های صنعتی فقط به یک نوع دوخت مجهز هستند و عموما یک کار خاص را می توان با آنها انجام داد.

کیفیت دوخت را نیز می توان تفاوت دیگر این چرخ ها دانست. کیفیت دوختی که می توان توسط چرخ های صنعتی دست یافت خیلی عالی تر از کیفیت دوخت با چرخ های خانگی می باشد.

سرعت دوخت در بیشتر چرخ های خانگی به قدری زیاد هست که خیاط بتواند با آنها به راحتی کار کند ولی در مقابل چرخ های صنعتی که مخصوص کارهای تولید انبوه هستند ، سرعت دوخت پایین تری دارند ، که این نیز وجه تمایز بین چرخ های صنعتی و خانگی نیز می تواند باشد.

چرخ های صنعتی نسبت به کاربردشان و حتی حجم دوخت و دوزی که انجام می شود ، باید مرتبا تمیزکاری ، بررسی و روغن کاری شوند ولی در مقابل ، اکثر چرخ های خانگی به خصوص بهترین برند ها ، نیازی به نگهداری آنچنانی ندارند و حتی موقع ایراد پیدا کردن یکی از قطعات ، می توان به راحتی قطعه خراب شده را تهیه و تعمیر کرد.

از لحاظ استفاده نخ ها نیز دارای تفاوت هایی می باشند. بدین صورت دوک نخ های سنگین در چرخ های خانگی  ، وقتی نخ ها به هم می پیچند ، در بهترین حالت خیاط را به مشکل میاندازد  و در بدترین حالت موجب ایراد پیدا کردن چرخ می شود و باید تعمیر شود. ولی با چرخ های صنعتی ، می توان هر نوع نخ با انواع وزن ها بدون مشکل استفاده کرد.

از نظر پارچه مورد استفاده در چرخ های خانگی ، چون دارای موتور کوچکی نسبت به چرخ های صنعتی می باشند ، به همین دلیل نمی توان از هر نوع پارچه ای استفاده کرد و دوخت و دوز با پارچه های ضخیم تر مشکل می شود.

قبل تر در مورد تفاوت در مورد حجم کاری صحبت کردیم ، دلیل این تفاوت ، کوچک بودن موتور و در نتیجه قدرت موتور کم چرخ های حانگی در مقابل چرخ های صنعتی می باشد. به همین دلیل در روز بهتر است کمتر از 5 الی 6 ساعت با آنها کار کرد تا از فرسودگی و داغ کردن موتور بتوان جلوگیری کرد. ولی با چرخ های صنعتی می توان بیش از 5 ، 6 ساعت در روز و در حجم کاری بالا بدون مشکل استفاده کرد.

مورد آخر نیز می توان به وزن اشاره کرد که چرخ های صنعتی به دلیل قوی بودن موتور ، از بدنه های چدنی استفاده می شود تا از لرزش و صدای چرخ کاسته شود و همچنین قطعاتی که در داخل این چرخ های استفاده می شوند بیشتر از جنس فولاد می باشد ، به همین دلیل وزن بسیار زیادی می توانند در مقابل چرخ های خانگی  داشته باشند.

پس از تغاوت هایی که بین چرخ های خانگی و صنعتی بیان کردیم ، به انواع آنها می خواهیم بپردازیم.

انواع چرخ های خیاطی صنعتی

همانطور که در بالا گفتیم ، این چرخ ها برای تولید انبوه و همچنین در کارگاه ها استفاده می شوند و چون توسط آنها ، دوخت و دوز های عالی و حرفه ای انجام می شود در نتیجه قطعات و موتور آنها بسیار بادوام هستند.

چرخ خیاطی با صفحه کار تخت ( Flat Bed):

اولین مورد از چرخ های صنعتی ، چرخ خیاطی با صفحه کار تخت می باشد که یک میل سوزن بلند در آن استفاده شده است که با مورد استفاده شده در چرخ های خیاطی خانگی شباهت دارد. توسط این نوع چرخ ها می توان برای دوختن دو تکه پارچه مسطح و همچنین کارهای ساده دیگر انجام داد.

انواع چرخ خیاطی - flat bed
چرخ خیاطی با صفحه کار تخت ( Flat Bed)

 

چرخ خیاطی با صفحه کار استوانه ای (  cylinder Bed )

صفحه کار استفاده شده در این توع از چرخ ها دقیقا برعکس نوع مسطح آن و به شکل استوانه است. این نوع چرخ ها دارای استوانه ای باریک و افقی می باشد و پارچه موقع دوخت به دور آن قرار می گیرد. نسبت به چرخ های مختلف ، قطر این استوانه فرق می کند و از 5 تا 16 سانتی متر متغیر می باشد. از کاربرد های این چرخ می توان به دوخت کفش هم اشاره کرد.

انواع چرخ خیاطی - cylinder bed
چرخ خیاطی با صفحه کار استوانه ای cylinder Bed

چرخ خیاطی Post Bed

از این نوع چرخ برای متصل کردن علائم و نشانه های روی لباس ها و همچنین دوخت دستکش و چکمه استفاده می شود. این چرخ ها درون میزی که به یک موتور خارجی مجهز می باشد ، قرار می گیرد و همچنین دارای ستون های عمودی می باشند که روی صفحه کار تخت چرخ قرار دارد و طول آن از 10 تا 45 سانتی متر متغیر می باشد. ماکو ، ماسوره و پارچه پیشبر این چرخ خیاطی درون این ستون عمودی قرار می گیرد.

انواع چرخ خیاطی - post bed
چرخ خیاطی Post Bed

انواع چرخ های خیاطی خانگی

همانطور که پیشتر گفته شد ، این نوع چرخ ها برای دوخت در حجم های کم و در منزل به صورت شخصی استفاده می شود که عموما به 3 صورت دستی  ، کامپیوتری و همچنین الکتریکی در بازار موجود می باشد.

چرخ خیاطی دستی

این چرخ ها که عموما به اسم چرخ خیاطی مشکی نیز معروف می باشد ، از قدیمی ترین چرخ هایی است که برای خرکت ، از نیروی مکانیکی به جای نیروی الکتریکی استفاده می کند که به وسیله حرکت دادن دسته چرخ خیاطی و در بعضی موارد توسط پدال به گردش درمی آید. از این نوع چرخ ها می توان برای دوخت با پارچه های نازک تا ضخیم استفاده کرد ولی بهتر است از پارچه های ظریف تا متوسط استفاده کرد تا مشکلی پیش نیاید. این چرخ ها با اینکه امکانات کمتری نسبت به نوع های الکتریکی و کامپیوتری خود دارد ، اما به دلیل دوام بسیار بالای آنها در اکثر خانه ها کاربرد دارد.

انواع چرخ خیاطی - دستی
چرخ خیاطی دستی قدیمی

چرخ خیاطی الکتریکی

چرخ خیاطی برقی یا الکتریکی ، دارای یک موتور می باشد ، که وظیفه تامین نیروی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن چرخ را برعهده دارد. همچنین این چرخ ها دارای یک پدال برقی نیز می باشند تا با کنترل فشار دادن پدال ، سرعت حرکت سوزن را نیز می توان کنترل کرد. از مزیت های مهم این چرخ نیز می توان به کنترل پارچه با دو دست نیز اشاره کرد.

انواع چرخ خیاطی - چرخ الکتریکی
چرخ خیاطی برقی

چرخ خیاطی کامپیوتری

افراد حرفه ای که می خواهند دوخت های پیشرفته انجام دهند ، این چرخ ها مناسب این دسته از افراد می باشد. این چرخ ها فاقد صفحه مدرج و دکمه و شستی می باشند. همچنین دارای صفحه نمایش LCD و یا لمسی برزگ هستند. از مزیت های فراوان این نوع چرخ های خیاطی عبارتست از ،  ذخیره سازی صدها مدل کوک و دوخت و حتی ذخیره سازی مدل دوختی که انجام داده اید ، دوخت طرح های مختلف گلدوزی ، داشتن پورت USB برای انتقال طرح های مورد نظر به سیستم کامپیوتری چرخ خیاطی.

انواع چرخ خیاطی - کامپیوتری
چرخ خیاطی کامپیوتری

چرخ خیاطی های با عملکرد های خاص

علاوه بر چرخ های ذکر شده در بالا ، چرخ هایی نیز وجود دارند که برای یک عملکرد خاص تولید شده اند. در ادامه به ذکر چند مورد ار آنها می پردازیم.

چرخ خیاطی سردوز ( Overlock)

از این چرخ ها برای مرتب کردن کناره های لباس و همچنین جلوگیری از بیرون زدگی نخ استفاده می شود. سرعت این چرخ ها بسیار بالا و از 1000 تا 9000 دور در دقیقه بسته به مدل ، متغییر می باشد. در این چرخ خیاطی از 2 تا 9 دوک نخ به طور همزمان استفاده می شود و همچنین به چندین سوزن برای زدن کوک ها نیاز است. این چرخ ها علاوه بر کاربرد بیشتر صنعتی ، مصارف خانگی بسیاری نیز دارد.

انواع چرخ خیاطی - سردوزی
چرخ خیاطی سردوزی

چرخ خیاطی با توانایی گلدوزی

با اکثر چرخ های خیاطی نیز می توان گلدوزی نیز کرد اما در بازار برای این نوع دوخت ، چرخ های خاص خود وجود دارند که به صورت کامپیوتری هستند و می توان طرح خود را به حافظه سیستم وارد کرده و طرح های متنوع گلدوزی را با سرعت بالا و کیفیت عالی انجام دهد.

انواع چرخ خیاطی - گلدوزی
چرخ خیاطی گلدوزی

چرخ خیاطی دو سوزنه

این نوع چرخ نیز دارای 2 سوزن و 2 ماکو می باشند و کاربرد آنها برای دوخت های تزئینی می باشد. در این نوع چرخ ها ، دو ردیف از کوک نخ روی پارچه کنار هم قرار می گیرد.

انواع چرخ خیاطی - دو سوزنه
چرخ خیاطی دو سوزنه

به انتهای مقاله رسیدیم ، امیدوارم که توانسته باشیم اطلاعاتی در مورد انواع چرخ های خیاطی خانگی و صنعتی و کاربرد های آنها به شما همراهان عزیز داده و تا حدی آشنا شده باشید. اگر کسی را می شناسید که این مطلب می تواند مفید باشد ، برایشان ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shop
Sidebar
0 لیست علاقه‌ها
0 سبد خرید
×

پشتیبانی واتس آپ خرازی گلها

×