تزئینات متفاوت و خاص لباس

وسایل تزئیناتی روی لباس را بیشتر بشناسید!!🤩

گاهی با اضافه کردن وسایل تزئیناتی جلوه بصری لباس چندین برابر می شود. اگر سری به فروشگاه های خرازی زده باشید متوجه وجود تعداد زیادی مارک لباسی خواهید بود از اتیکت برندهای معروف گرفته تا اتیکت های نظامی و غیره. سگک کمری ها نیز در مدل های مختلف و مواد مختلف تولید می شوند برخی از آنها بزرگ و برخی دیگر ظریف هستند.

خیاطی پروسه های پیچیده اما جذابی دارد و در هر مرحله با تلفیق و یا اضافه شدن مواردی به جلوه لباس افزوده می شود. گاهی با اضافه کردن وسایل تزئیناتی جلوه بصری لباس چندین برابر می شود. از اکسسوری ها برای تنوع دادن به لباس استفاده می شود و برای ایجاد جلوه خوب به صورت ظریف و هوشمندانه انتخاب می شوند. گاهی اوقات از آنها برای ایجاد نمای سه بعدی و همچنین پوشاندن عیوب اندام استفاده می شود. تعداد اکسسوری های لباس بسیار زیاد هستند و از جنس ها مختلف مثل فلز، سنگ، شیشه، چرم و پارچه تولید شده اند. با استفاده از این وسایل و کمی ذوق و سلیقه طرح های بی نظیر بر روی انواع لباس می توانید خلق کنید. در این مقاله قصد داریم چند نوع از این وسایل تزئیناتی را معرفی و کاربرد آنها را توضیح دهیم.

انواع وسایل تزئیناتی

انواع مارک های تزیینی لباس
انواع مارک های تزیینی لباس

مارک لباسی

مارک لباسی در واقع همان اتیکت هست. معمولا وقتی لباس می خرید اتیکتی در زیر آن تعبیه شده است. اتیکت ها به نوعی شناسنامه لباس محسوب می شوند و در معرفی و ارزش گذاری لباس تاثیر دارد. گاهی اوقات افراد دوست دارند که در لباس دوخته شده خود از این اتیکت ها استفاده کنند. اگر سری به فروشگاه های خرازی زده باشید متوجه وجود تعداد زیادی مارک لباسی خواهید بود از اتیکت برندهای معروف گرفته تا اتیکت های نظامی و غیره.

مارک های لباسی شاید برای هر نوع لباسی مناسب نباشد و احتمالا موارد استفاده از آن محدود باشد اما اگر در جای درست و مناسب استفاده شود تغییرات خوبی به لباس می دهد. گاهی اوقات پیش می آید در لباس ما عیبی ظاهر می شود که با هیچ روشی قابل رفع شدن نیست در این صورت استفاده از یک مارک لباسی مناسب می تواند به پوشش دادن آن بسیار کمک کند.

در بازار دو نوع مارک لباس وجود دارد برخی از آنها مختص تولیدی ها و برندهای تولید لباس است که به صورت سفارشی تولید و عرضه می شود برخی دیگر کپی شده از سایر برندهای معروف دنیا هستند که فقط در روی لباس کاربرد دارد. در قدیم وقتی سر زانو و یا آرنج لباس پاره یا پوسیده می شد برای پوشش دادن به پوسیدگی از این مارک ها  استفاده می کردند.

سوالاتی که در انتخاب مناسب ترین مارک لباسی باید از خود بپرسید

برای انتخاب اتیکت باید به نوع لباس و علاقه مندی های خود نگاه کنید به عنوان مثال اگر طرفدار لباس اسپرت هستید می توانید از اتیکت برندهای معروف تولید البسه ی ورزشی، روی لباس مورد علاقه تان استفاده کنید. معمولا اتیکت های آماده تزئیناتی با مارک هایی که در زیر لباس ها دوخته شده و حاوی اطلاعاتی در مورد سایز، نحوه نگهداری و … است، از لحاظ شکل، نوع پارچه و حتی نوشته ها تفاوت دارد. مارک های آماده که برای تزیین لباس استفاده می شود بیشتر علائم و نام برندها هستند. اما در هنگام انتخاب و خرید مارک لباسی باید به این سوالات جواب دهید:

  • اتیکت را قرار است در کجای لباس نصب کنم؟
  • چه اتیکتی برای سبک لباس من مناسب تر است؟
  • رنگ اتیکت انتخابی من با رنگ لباس همخوانی دارد؟
  • در چه اندازه ای باشد که مناسب و خوب به نظر بیاید؟
سگک کمر بندی فلزی
سگک کمر بندی فلزی

سگک کمری

سگک های کمری با کمربند تفاوت ظاهری داشته و معمولا بیشتر جنبه تزئیناتی دارند و در موارد بسیار محدودی کاربردی می باشد. سگک کمری وقتی در شلوار استفاده شود اصطلاحا پل شلوار می گویند و برای اینکه کاربردی و موثر باشد در قسمت پهلو ها دوخته می شود تا فرد بتواند سایز کمر شلوار را به وسیله آن کم کند و دیگر نیازی به بستن کمربند نداشته باشد.

 البته استفاده از این وسیله تزئیناتی فقط به شلوار محدود نمی شود و اگر دقت کنید متوجه می شوید در برخی مدل لباس ها، لباس های مجلسی و حتی مانتوها نیز از آنها استفاده می شود. سگک کمری ها نیز در مدل های مختلف و مواد مختلف تولید می شوند برخی از آنها بزرگ و برخی دیگر ظریف هستند، برخی فلزی و برخی دیگر پلاستیکی می باشد. با توجه به محل نصب آن، نوع لباس و ذوق و سلیقه خود می توانید از بین این مدل های متنوع بهترین را برگزینید.

کشباف دانه درشت
کشباف دانه درشت

پارچه کشباف

کشباف در واقع به نوعی از پارچه اطلاق می شود که می تواند جنبه تزئیناتی نیز داشته باشد. این پارچه دارای انعطاف زیادی بوده و دلیل آن وجود درصد زیادی کش در بافت آن می باشد البته درصدی کمتری هم نخ به کار برده شده است. از این پارچه در حوزه خیاطی به صورت گسترده استفاده می شود اما اگر به عنوان وسیله تزئیناتی مورد استفاده قرار بگیرد کاربردی محدودتر خواهد داشت. غالبا پارچه های کشباف در سر آستین و یقه لباس، تیشرت، پلیور، کاپشن، سویشرت و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

برای تولید این پارچه به غیر از کش و نخ از ابریشم و پشم نیز استفاده می شود. کشباف های تزئیناتی در دو نوع درشت بافت و نازک بافت تولید می شود که بنا به نوع لباس می توانید مناسب ترین را انتخاب کنید. از پارچه مذکور در موارد محدودی نیز برای ساخت عروسک نیز استفاده می شود. پارچه های کشباف دیگری نیز در بازار وجود دارد که نوع بافت و جنس آنها متفاوت است از آنها برای دوخت انواع لباس زمستانی و مانتو استفاده می شوند و کلا جنبه تزئیناتی ندارد و جزو مواد اولیه دوخت لباس محسوب می شوند.

کمر لباسی فلزی
کمر لباسی فلزی

کمر لباسی

کمر لباسی نیز یکی دیگر از وسایل تزئیناتی محسوب می شود، با توجه به نامی که دارد می توان تا حدی متوجه کارکرد آن شد. کمر لباسی ها معمولا در دور کمر قرار می گیرند و دارای اشکال و انواع مختلفی است. کمر لباسی ها در واقع همان کمربند های تزئینی هستند که در شکل و ظاهر تفاوت زیادی بین این دو مشاهده می شود. هدف از  به کار بردن کمر لباسی، جدا کردن بالا تنه از پایین تنه است.

 در خیاطی از این وسیله برای رفع عیب های ظاهری اندام استفاده می شود. به عنوان مثال برای بلندتر نشان دادن بالاتنه کوتاه یا کشیده تر شدن پایین تنه همچنین برای باریک تر نشان دادن کمر و ایجاد خطای دید از کمر لباسی استفاده می شود. تفاوت آن با کمربند های معمولی در این است که اغلب کمربند، وسیله ای برای سایز کردن لباس و یا ایستایی بهتر آن در تن استفاده می شود اما کمر لباسی فقط جنبه تزئینی و زیبایی دارد.

در لباس های مجلسی زنانه از کمر لباسی های فلزی  برای زیبایی بیشتر استفاده می شود و این وسیله تزئیناتی برای اینکه جلوه بیشتری به لباس بدهد باید جنس یا رنگی غیر از پارچه لباس داشته باشد. در لباس های بانوان در اکثر موارد نوع بسیار ظریف آن مورد استفاده قرار می گیرد اما به طور کلی اندازه آن به مدل لباس، پارچه و حتی اندام فرد نیز بستگی دارد.

تعداد وسایل تزئیناتی مورد استفاده در لباس ها محدود به چند مورد ذکر شده نیست و اینها فقط نمونه ای برای معرفی بود. در حوزه خیاطی و تزیین لباس هزاران هزار اکسسوری برای زیبایی بیشتر لباس و ایجاد جلوه بصری وجود دارد. در دنیای هنر هیچ محدودیتی در ترکیب و تلفیق وسایل تزئینی بر روی لباس وجود ندارد و این فقط به ذوق  و سلیقه و ریسک پذیری شما بستگی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shop
Sidebar
0 لیست علاقه‌ها
0 سبد خرید
×

پشتیبانی واتس آپ خرازی گلها

×