خیاط در حال دوخت برروی پارچه

با کاربرد انواع خط کش های خیاطی آشنا شوید

خط کش به طور کلی برای ترسیم خط‌های صاف و اندازه‌گیری به کار می‌رود. خط کش‌های خیاطی نسبت به خط کش‌های معمولی دارای تفاوت‌هایی هستند و نه تنها برای ترسیم خطوط صاف بلکه برای رسم کردن انواع اشکال به کار می‌رود. خط کش‌های خیاطی بر اساس کاربرد آن‌ها دارای انواع مختلفی هستند و و ظاهر آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد.

 همچنین خط کش خیاطی به دلیل کارایی‌های مختلف از خط کش‌های معمولی مجزا شده است. در ادامه مقاله از مجله خرازی گلها  به معرفی انواع خط کش‌های خیاطی می‌پردازیم و با کاربرد خط کش خیاطی بیشتر آشنا می‌شویم.

خط کش خیاطی چیست؟ انواع آن کدام است؟

خط کش خیاطی برای رسم الگو بر روی پارچه‌ها به کار ‌می‌روند و با استفاده از آن می‌توان انواع مختلف اشکال را بر روی پارچه رسم کرد. این خط کش‌ها دارای انواع مختلفی هستند و دارای درجه‌بندی‌های مختلفی هستند. هر کدام از این خط کش‌ها در رسم الگوی لباس خاص استفاده می‌شوند.

انواع خط کش خیاطی شامل گونیا، پیستوله، خط کش گرزی، خط کش شمشیری، خط کش اشل، خط کش تی، خط کش جزوه‌ نویسی، خط کش دوخت جادکمه و خط کش مخصوص اندازه‌گیری پارچه است. برای اطلاع از خرید  و قیمت خط کش خیاطی می توانید به خرازی گلها مراجعه کنید.

خط کش گونیا در دو طرح

 

خط کش خیاطی گونیا

خط کش گونیا یکی از پرکاربردترین خط کش‌ها در انجام خیاطی است که برای رسم زاویه‌های ۹۰ درجه در فاق شلوار، حلقه آستین، یقه لباس و… به کار می‌رود. خط کش گونیا خیاطی دارای دو شکل محدب و مقعر است.

خط کش گونیا‌ای محدب از دو ضلع صاف و یک ضلعی محدب به وجود آمده است که برای رسم الگوی فاق شلوار و اتصال دو نقطه به یکدیگر به کار می‌رود. گونیای مقعر نیز دارای دو ضلع صاف و یک ضلع فرو رفته است. این گونیا برای رسم برش‌های سجاف، یقه، پلیسه و… مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خط کش پیستوله به رنگ صورتی

 

پیستوله

این نوع خط کش خیاطی با عنوان خط کش فرانسوی منحنی نیز شناخته می‌شود. دارای اضلاع منحنی است و با خط کش‌های معمولی تفاوت بسیار زیادی دارد. یک سمت این خط کش دارای منحنی بزرگ است و طرف دیگر آن دارای منحنی‌های کوچک و بزرگ با شکل‌های مختلف است.

 ابعاد و اشکال این خط کش خیاطی متفاوت است و به همین دلیل خیاط باید چند نمونه از آن را داشته باشد. کاربرد خط کش خیاطی پیستوله در رسم الگوی یقه، انحنای لباس، گودی کردن، ساسون و… است.

خط کش گرزی به رنگ قهوه ای

خط کش گرزی

خط کش گرزی یا خط کش گرنل نوعی خط کش منحنی شکل است اما میزان انحنای آن نسبت به خط کش فرانسوی ملایم است. در قسمت ابتدایی خط کش انحنایی وجود ندارد اما در قسمت‌های جلوتر میزان انحنا افزایش پیدا می‌کند. کاربرد خط کش خیاطی گرزی برای رسم الگوی انحنای ران و فاق شلوار، انحنای دامن و… است.

خط کش شمشیری سبز رنگ

خط کش شمشیری

نوع دیگری از مدل‌های خط کش خیاطی، خط کش شمشیری است و ظاهر آن همانند شمشیر است. در قسمت ابتدایی این خط کش میزان پهنا بیشتر است و در قسمت انتهای آن پهنای کمتری دارد. برای رسم منحنی کناره‌های شلوار و دامن استفاده می‌شود. همچنین به دلیل وجود شماره‌گذاری بر روی دو طرف خط کش، برای رسم خطوط و اندازه‌گیری مناسب است.

دو خط کش مولر به رنگ صورتی و زرد

خط کش مولر

این خط کش در خیاطی بسیار پر مصرف است. ظاهر خط کش مولر همانند خط کش معمولی است و تنها تفاوت آن در قسمت انتهایی خط کش است که به صورت محدب شکل طراحی شده است. برای رسم منحنی‌های مختلف باسن، آستین‌ها و… ازینا خط کش خیاطی استفاده می‌شود.

خط کش اشل

خط کش اشل

این خط کش از نظر ظاهری مثل گونیا است ولی جنس آن ژله‌ای و نشکن است. از نظر کاربرد نیز همانند خط کش گونیا می‌باشد، به طوری که دارای دو ضلع صاف و یک ضلع منحنی است. این خط کش دارای شماره‌گذاری در هر دو طرف است و برای اندازه‌گیری بسیار کاربردی است.

خط کش تی

خط کش تی

خط کش تی همانند خط کش‌های ۱۰۰ سانتی‌متری است و در قسمت بالای آن یک نقاله طراحی شده است. این مقاله برای اندازه‌گیری زاویه‌ها بسیار کاربردی است و در هنگام رسم خطوط افقی و عمودی می‌توان زاویه مورد نظر را از طریق نقاله بر روی پارچه مشخص کرد و پس از آن الگوی مورد نظر را رسم کرد.

خط و دیگر لوازم خیاطی

خط کش جزوه ‌نویسی

این خط کش برای خیاطانی به کار می‌رود که در رسم الگو تسلط زیادی ندارند و تازه کار هستند. خط کش جزوه‌نویسی خیاطی مثل یک شابلون است و در روی آن انواع مختلف الگو‌ها طراحی شده است. خیاطان تازه کار با استفاده از این خط کش‌ها می‌توانند الگوی اولیه را بر روی پارچه رسم کنند و پس از آن الگوی مورد نظر را تکمیل کنند.

خط کش برای دوخت جا دکمه

خط کش دوخت جادکمه

این خط کش برای تعیین محل جادکمه و تعیین محل زاپاس در قسمت‌های منحنی کاربرد دارد. حالت مربعی این خط کش باعث اندازه دقیق محل دکمه‌ها می‌شود و به دلیل داشتن شکل منحنی، در رسم الگوی منحنی نیست کاربردی است.

دو عدد خط کش 100 سانتی متری برای اندازه گیری پارچه

خط کش ۱۰۰ سانتیمتری

این خط کش برای رسم خطوط صاف بر روی کاغذ، الگو و یا پارچه می‌تواند استفاده شود. دارای جنس‌های مختلف پلاستیکی، چوبی و ژله‌ای است اما جنس فلزی آن نسبت به سایر انواع خط کش ۱۰۰ سانتی‌متری طول عمر بیشتری دارد. از این خط کش در پارچه فروشی‌ها نیز استفاده می‌کنند و در اندازه‌گیری متراژ پارچه کاربرد

دارد.

کاربرد‌های خط کش خیاطی

با بررسی مسئله کاربرد خط کش خیاطی، متوجه شدیم که هر کدام از این خط کش‌ها برای رسم الگوی قسمتی از لباس می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین انواع خط کش‌هایی که برای رسم منحنی استفاده می‌شوند، می‌توانند برای رسم یقه یا آستین کاربردی باشند و در تمام انواع لباس‌ها استفاده شوند.

قیمت خط کش خیاطی

خط کش ها با توجه به جنس، اندازه و کاربردهای مختلفی که در صنعت خیاطی دارند دارای قیمتی های ختلفی هستند برای خیاط ها و افرادی که در این حرفه مشغول به کر هستند نیاز است که به دنبال مرجع و فروشگاهی باشند که بتوانند  انواع خط کش های خیاطی را با بهترین قیمت و کیفیت خریداری کنند فروشگاه اینترنتی خزرازی گلها یکی از این فروشگاه ها می باشد که سابقه بسیار طولانی را در زمینه لوازم خیاطی دارند، شما می توانید برای خرید لوازم خرازی به این فروشگاه مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی کاربرد خط کش خیاطی پرداختیم و انواع آن را به طور کامل معرفی کردیم. همه خط کش‌های معرفی شده در این مقاله در اکثر کارگاه‌های خیاطی موجود است و برای انجام خیاطی حرفه‌ای کاربردی هستند.

 افرادی که در حرفه خیاطی فعالیت می‌کنند به طور کامل با کارایی این خط کش‌ها آشنایی دارند و برای رسم الگو‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند. شما برای آشنایی با انواع خط کش‌های خیاطی و کاربرد آن می‌توانید اطلاعات این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shop
Sidebar
0 لیست علاقه‌ها
0 سبد خرید
×

پشتیبانی واتس آپ خرازی گلها

×