چرخ خیاطی قدیمی سبز رنگ

ماکو چرخ خیاطی چیست و انواع آن کدام است؟

ماسوره و ماکو شاید از قدیمی‌ترین اصطلاحات دنیای خیاطی باشند. همه ما حداقل یکبار نام آن‌ها را شنیده‌ایم. اما آیا تا به حال به طرز استفاده از ماکو چرخ خیاطی یا کاربرد آن فکر کرده‌اید؟ یا این که ماکو چرخ خیاطی چیست؟ ماکو بدون شرط عضوی ریز اما لازمه هر خیاطی‌ای است که در نبود آن به طور حتمی کار خیاط ناقص می‌ماند. برای خرید ماکو می‌توانید به نزدیک‌ترین خرازی محل سکونتتان مراجعه کرده وبدون دغدغه آن را خریداری کنید.

در ادامه مجله خرازی گلها  قصد داریم کاربرد این قطعه را توضیح دهیم  و انواع و اقسام موجود در بازار را بررسی کنیم و نهایتا به شما بگوییم که ماکو کجا مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی ما آشنا کردن شما با ماکو و ارائه خلاصه‌ای از کاربردهای آن است.

استفاده از ماکو چرخ خیاطی

بیشتر بخوانید: کسب درامد با عروسک سازی در منزل

 

ماکو چرخ خیاطی چیست؟

ماکو نیز مانند بسیاری از ابزارآلات دیگر با نامی غیر از نام رایج خود شناخته می‌شود. نام دیگر ماکو جاماسوره‌ای است که کمتر از آن استفاده می‌شود. مهم نیست چرخ خیاطی شما از نوع صنعتی یا خانگی باشد در هر صورت زیر سوزن چرخ، قطعه‌ای وجود دارد که قابل جدا شدن است.

همان‌گونه که در تصویر مشاهده می‌کنید، ماکو یا ماسوره  حالتی دایره‌وار دارد و قطعه‌ای کوچک به حساب می‌آید که میزان کشیده‌شدن نخ چرخ خیاطی را کامل به عهده دارد. با اندکی موشکافی می‌بینید که شل یا سفت کردن ماکو بر کشش نخ زیرین تاثیر بسیاری دارد.

ماکو قطعه‌ای فلزی است که داخل چرخ یا زیر سوزن دوخت قرار می‌گیرد. کارخانه‌های ساخت چرخ برای نخ بالایی قطعاتی دیگر در نظر گرفته‌اند که از بیرون چرخ قابل تنظیم و مشاهده هستند اما نخ پایین داستانی کاملا متفاوت دارد. بنابراین برای دوخت و تنظیم کشش نخ‌ها نمی‌توان اهمیت ماکو را نادیده گرفت.

انواع ماکو چرخ خیاطی

در حوزه صنعت ماکو با نام کمپلت شناخته می‌شود. دستگاه‌های ضخیم‌دوزی که برای البسه ضخیم یا حتی کالای خواب مورد استفاده قرار می‌گیرند ماکو را با نام کمپلت یاد می‌کنند؛ اما کاربرد تمامی ماکوها به یک صورت است. طراحی که برای این قطعه صورت گرفته‌است به گونه‌ای است که خیاط را الزام می‌دارد ماکو چرخ خود را به طور مستمر روغن‌کاری کند.

همین امر باعث به وجود آمدن انواع مختلفی از این قطعه شده است. چرخ‌های خانگی و بسیاری از چرخ‌های نازک‌دوزی از ماکو یا کمپلتی استفاده می‌کنند که اصطلاحا به آن کمپلت نیم‌دور می گویند. این نوع ماکو‌ها را نمی‌توان در چرخ‌های ضخیم‌دوزی دید.

از مزایای این کمپلت باید به سهولت در استفاده و روغن‌کاری اشاره ‌کنیم. ماکو چرخ خیاطی نیم‌دور این اجازه را به مصرف‌کننده می‌دهد که هر زمان که لازم باشد به راحتی قطعه را جدا کرده و پس از آن دوباره نصبش کند. در مقابل کمپلت نیم‌دور با کمپلت تمام دور روبرو هستیم که در تولیدی‌های دوخت ضخیم بیش‌تر مشاهده می‌شود. همین امر باعث شده است که ماکوی تمام دور به کمپلت صنعتی نیز شناخته شود.

اگر بخواهیم با دید مقایسه‌ای این دو نوع ماکو را نگاه کنیم باید بگوییم؛ که ماکوهای صنعتی بسیار پرقدرت‌تر از ماکوهای خانگی هستند و لرزش کمتری دارند و به میزان قابل توجهی روان می‌دوزند. چرخ‌های ضخیم‌دوز و صنعتی از کمپلت تمام دور ساخته می‌شوند. این کمپلت‌ها نخ رو و نخ زیر را با ظرافت به هم می‌پیچانند و برای صنایعی که در روز ساعت‌ها به دوخت مشغول هستند بسیار کاربرد دارند.

لازم به ذکر می‌باشد که چرخ‌هایی که روزانه ۱۲ ساعت یا بیش‌تر کار می‌کنند، باید هر دو الی سه روز یکبار روغن‌کاری شوند. از دیگر تفاوت‌های این نوع ماکو چرخ خیاطی می‌توان به این اشاره کرد که به آسانی قابل جداسازی نیستند و برای تعویض یا روغن‌کاری آن‌ها باید سه پیچ ریز که روی ماکو تعبیه شده را باز کرد.

با پیشرفت‌هایی که در زمینه طراحی چرخ صورت گرفته است با نوعی جدیدتر از ماکو سروکار داریم که به کمپلت یا ماکوی آسیابی شناخته می‌شود. کمپلت آسیابی روی چرخ‌های قدیمی یا ضخیم‌دوزی نصب نمی‌شود و تنها چرخ‌های مدرن و الکترونیکی مانند چرخ‌های فراصوت یا اولتراسونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. نوع آسیابی ماکوها هنوز برای بسیاری ناشناخته هستند و به اصطلاح هنوز رایج نشده‌اند.

خیاط در حال گذاشتن نخ در چرخ خیاطی

 

بیشتر بخوانید: شغل خرازی چیست و چگونه بوجود آمده است؟

 

کاربرد ماکو چرخ خیاطی

در بالا به کاربرد اصلی ماکوها اشاره کردیم. تنظیم میزان کشش نخ پایین و بافت نخ‌های زیر و رو بهم جزو این مورد بودند. نخی که در ماکو و ماسوره قرار می‌گیرد به طور خودکار کشش مشخصی دارد اما از آنجایی که کمپلت‌ها تنظیمات خاص خود را دارند با پیچ دادن ماکو به سمت راست یا چپ تغییر ایجاد می‌شود.

اگر بخواهید فشار نخ را بیشتر کنید به گونه‌ای که نخ سخت‌تر از ماسوره بیرون بیاید کافیست ماکو را به سمت راست بچرخانید. در مقابل آن برای کمتر کردن این فشار و راحت‌تر کردن خروج نخ باید ماکو را به چپ بچرخانید.

تنظیمات ماکو به نظر آسان می‌رسد اما باید اشاره کنیم که افراد متبحر در این زمینه برای هرچه بهتر انجام شدن کار، از تنظیمات بیش‌تری روی ماکو استفاده می‌کنند. برای مثال تنظیم کشش نخ ابریشم با دیگر نخ‌ها متفاوت است و به طور کلی هر نخ تار و پود خاص خود را دارد و میزان کشش آن با دیگری متفاوت است.

جمع بندی

ماکو چرخ  عضوی جداناپذیر از یک چرخ است. فرقی نمی‌کند از چرخ خانگی یا صنعتی استفاده می‌کنید. در هر صورت به گونه‌ای با ماکو در ارتباط خواهید بود. در مقاله بالا ما درباره این قطعه اطلاعاتی به شما دادیم. در ابتدا شما را با نام ماکو آشنا کردیم و نام‌های مختلفی که برای آن استفاده می‌شود را بیان کردیم.

با دادن اطلاعاتی درباره جنس و شکل آن به شما یاد دادیم که در صورت نیاز چگونه می‌توانید ماکو را در چرخ خیاطی خود پیدا کنید. سپس از اهمیت ماکو در کشش نخ‌ها سخن به میان آوردیم. سه نوع از رایج‌ترین انواع ماکو یا کمپلت را به همراه کاربرد دقیق آن در صنایع و دوخت‌های خانگی بیان کردیم.

از کمپلت‌های آسیابی نوین حرف زدیم و دید شما را نسبت به چگونگی مراقبت و نصب ماکو بازتر کردیم. در نهایت نیز کاربردهای اصلی ماکو چرخ خیاطی را ارائه دادیم. همچنین گفتیم که ماکو چگونه باعث تنیده شدن نخ‌ها بهم می‌شود و از تفاوت میزان کشش نخ های مختلف با هم صحبت کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shop
Sidebar
0 لیست علاقه‌ها
0 سبد خرید
×

پشتیبانی واتس آپ خرازی گلها

×