خط کش پیستوله

با کاربرد خط­ کش پیستوله آشنا شوید

 خیاطی یکی­ از دقیق­ ترین و ظریف­ ترین مشاغل است که مانند هر شغل و حرفه دیگری به ابزار و لوازم مخصوص به خود نیاز دارد. مهم ­ترین ابزار­های خیاطی عبارت ­اند ­از: خط ­کش خیاطی، قیچی،چرخ ­خیاطی، سوزن ته­گرد، کاغذ، الگو و… که به­ نظر می­رسد در­این میان خط­ کش خیاطی از اهمیت بیشتری نسبت به سایر لوازم برخوردار است زیرا با کمک خط­ کش الگو رسم می­شود و اندازه­ ها مشخص می­شوند، که اندازه­ ها نیز به­ صورت مستقیم بر تمیزی و زیبایی کار­ نهایی تاثیر دارند.

با ماهیت خط­­­ کش همه ما آشنایی داریم و می­دانیم که خط­ کش یک وسیله برای ترسیم خطوط صاف و همچنین اندازه­ گیری می­ باشد، اما خط­ کش ­های خیاطی یک تفاوت عمده با خط­ کش ­های معمولی که در نوشت­ افزار به­ فروش می­رسند دارند آن­ هم این­که از خط­ کش خیاطی تنها برای ترسیم خطوط صاف استفاده نمی­ شود بلکه برای ترسیم اشکال مختلف می­توان ازآن استفاده کرد.در مقالات قبلی از مجله خرازی گلها به کاربرد خط کش خیاطی اشاره کرده بودیم در این مقاله قصد دایم درباره کاربرد خط کش پیستوله صحبت کنیم.

خط کش پستوله

خط­ کش پیستوله

پیستوله خیاطی چیست؟

در مقالات قبلی از دیگر نمونه های خط کش های خیاطی مانند خط کش یا گونیا اشل صحبت کردیم . پیستوله نمونه دیگری از خط­ کش خیاطی است که به­ آن خط­ کش فرانسوی هم می­ گویند.این مدل خط­ کش متشکل از اضلاع منحنی است به­ همین دلیل هیچ ­گونه شباهتی به خط­ کش­ های معمولی ندارد؛ یک ­طرف خط­ کش پیستوله خیاطی منحنی بزرگ و طرف دیگر آن از منحنی­های کوچک و بزرگ با اشکال متفاوت تشکیل شده است. پیستوله ­های خیاطی ابعاد و اشکال متفاوتی دارند که ­یک خیاط حرفه­­ ای باید حداقل چند مدل از آن­ها را در­میان ابزار­های خیاطی خود داشته باشد تا بتواند به­ وسیله آن­ها یقه ­لباس، انحنای حلقه و کاپ آستین، فاق شلوار، گودی گردن، انحنای پهلو، ساسون و… را برروی الگو و یا پارچه رسم کند.قیمت خط کش خیاطی را در خرازی گلها می توانید مشاهده کنید.

پیستوله خیاطی جنس پلاستیکی دارد که دارای چندین لبه منحنی با اشکال متفاوت می ­باشد. ازآن­جایی که طرح و شکل این خط­ کش با یک­دیگر متفاوت است، باید بدانید که در طراحی مد این خط­ کش کاربرد بسیار زیادی دارد.

به ­این نکته توجه کنید که برای ترسیم خطوط با استفاده از این خط­ کش باید به ­برخی از این موارد مهم و کاربردی توجه داشته باشید. برخی از ­این نکات که باید زمان استفاده از خط­ کش بدانید عبارت­ است­ از:

  • خط ­کش­ هایی که برای خطوط منحنی مورد استفاده قرار می­گیرند باید به ­طور کامل کنترل شوند تا دچار تاب نگردد.
  • قلم راپید برای استفاده از این خط­ کش ­ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت. توجه داشته باشید که قلم راپید باید استاندارد باشد.
  • خط ­کش­ ها به ­هیچ عنوان نباید پخ داشته باشند.

برای ترسیم ­کردن خطوط منحنی با استفاده از خط ­کش پیستوله خیاطی اگر به ­موارد بالا دقت داشته باشید می­توانید به بهترین نحو ممکن الگوبرداری­ها را انجام دهید.برای خطوط بریده  می­توانید از خط­ کش ­هایی که معمولی هستند استفاده کنید ولی کاربرد خط­ کش پیستوله بیشتر می­ باشد.

خط کش پیستوله

کاربرد پیستوله خیاطی

کاربرد پیستوله خیاطی

پیستوله خیاطی در شکل­های مختلفی وجود دارد که هر­یک از آن­ها برای انحنای پهلو و ساسون مورد استفاده قرار خواهد گرفت. قیمت ­هایی که انحنای بیشتری دارند برای طراحی فاق شلوار و همچنین انحنای حلقه آستین مورد استفاده قرار می­گیرد.

این­ نمونه خط­ کش ­ها از جمله خط ­کش ­های منحنی به ­شمار می­ آیند که تنها منحی­هایی مانند حلقه و گودی ­گردن و کاپ را می­توانید با استفاده از آن رسم کنید. نوع کوچک این خط­ کش به­ طور معمول سه­ قسمتی است که برای الگو­های کوچک کاربرد زیادی دارد.

از نظر کارتوگرافی شما باید بدانید که ترسیم خطوط به ­شکل متنوع انجام خواهد شد. با استفاده از این خط ­کش این خطوط، طراحی اصولی ­تری پیدا می­کنند. هر­یک از خطوط ترسیم ­شده با این

خط­ کش دارای ویژگی­ های خاصی هستند که عبارت ­است­ از:

  • خطوط مستقیم که با خط ­کش می­توانید به شکل خط یا دوخت مستقیم طراحی می­گردند.
  • خطوط منحنی که با استفاده از خط­ کش پیستوله خیاطی ترسیم می­شوند، در برخی از مواقع امکان دارد به­ صورت بریده طراحی شوند.
  • خط های بریده که ممکن است به­ صورت بریده بریده شده یا به­ صورت خطوط بریده با نقطه و ممکن است به­ صورت خطوط بریده با ضرب­در یا به­ اضافه ترسیم گردد.

خطوط بریده معمولا برای عوارضی درروی نقشه ­ها به ­کار برده می­شوند که­ این عوارض در طی زمان دچار تغییر می­گردند.

خط کش پیستوله

بیشتر بخوانید: شغل خرازی چیست و چگونه بوجود آمده است؟

 

انواع پیستوله خیاطی

پیستوله برقی:

این دستگاه­ ها یک موتور با مکانیزم اسپری در یک پوشش فلزی یا پلاستیکی هستند که مقداری هوا درون خود ذخیره نموده و به­ همراه رنگ به بیرون پرتاب می­کنند. رایج­ ترین شیوه عملکرد رنگ­پاش برقی ذخیره رنگ و هوا در مخزن، تبدیل آن به ذرات پودر شده و سپس پاشش آن است.

پیستوله بادی:

رنگ­پاش بادی برای کارکرد به کمپرسور باد نیاز دارد. پیستوله بادی یا رنگ­پاش بادی را باید بر­اساس دقت پاشش، حداکثر فشار عملکرد و غلظت رنگ انتخاب نمود. هم­چنان هنگام خرید رنگ­پاش به­ جنس بدنه و همچنین نازل توجه کنید.استفاده از فولاد ضد­رنگ در تولید این قطعات باعث افزایش طول­ عمر پیستوله می­شود.

در مطالب بالا سعی شد انواع پیستوله و پیستوله ­خیاطی را معرفی کرده و برای هر­یک توضیحی داده تا اطلاعات لازم را کسب کنید.

خط کش پیستوله

پیستوله خیاطی

مزایای پیستوله­ خیاطی

خط ­کش پیستوله که به­ آن خط ­کش منحنی فرانسوی نیز گفته می­شود که مورد توجه  خیاط ها و افرادی که به دنبال خرید لوازم خرازی و دوخت و دوز هستند به آن می باشد. یکی­ از متداول ­ترین خط­ کش ­های منحنی در خیاطی است که بیشتر برای طراحی الگو به ­کار می ­رود. جنس خط­ کش پیستوله عمدتا از چوب و پلاستیک است و دارای چندین لبه منحنی شکل متفاوت می ­باشد.

خط­ کش منحنی فرانسوی به ­دلیل تنوع در طرح و شکل معمولا در طراحی مد استفاده می­شود. این خط ­کش برای ترسیم منحنی ­های ظریف مانند یقه و حلقه ­آستین، تنظیم الگو و اتصالات معمولی الگو کاربرد دارد. با ماهیت خط­ کش همه ­ما آشنایی داریم و می­دانیم که خط­ کش یک وسیله برای ترسیم خطوط صاف و همچنین اندازه ­گیری می­ باشد.

برای خرید پیستوله ­خیاطی اولین مکان مراجعه به فروشگاه­های خرازی است. در فروشگاه ­های خرازی می­توانید انواع ابزار اندازه ­گیری خیاطی را مشاهده کنید. پیستوله خیاطی نیز یکی­ از مهم­ترین ابزار موجود در خرازی می­باشد زیرا کاربرد خط ­کش پیستوله امری مهم به ­شمار می­رود.

انواع خط­ کش ­های خیاطی:

  • گونیا(گونیا مقعر، گونیا محدب)
  • پیستوله(خط­ کش فرانسوی منحنی)
  • خط ­کش گرزی(خط ­کش گرنل)
  • خط ­کش شمشیری
  • خط­ کش مولر
  • خط ­کش اشل
  • خط ­کش جزوه ­نویسی
  • خط ­کش دوخت جا­دکمه

نتیجه ­گیری

 از پیستوله خیاطی برای رسم موجود در اطراف الگو­ها در هنگام طراحی مورد استفاده قرار می­گیرد. به­ این نوع خط­ کش خط ­کش منحنی فرانسوی نیز گفته می­شود. جنس خط­ کش پیستوله عمدتا از چوب و پلاستیک است و دارای چندین لبه منحنی شکل متفاوت می­ باشد.

 

 تمام تلاش ما در­این مقاله بر بررسی دقیق انواع پیستوله خیاطی و کاربرد خط­ کش پیستوله بود. تمامی خط­ کش ­های ذکر شده در فروشگاه ­های لوازم خیاطی و خرازی با قیمت مناسب به­ فروش میرسند، این ابزار­های اندازه ­گیری و سایر لوازم ­های موجود از اهمیت به ­سزایی برخوردار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shop
Sidebar
0 لیست علاقه‌ها
0 سبد خرید
×

پشتیبانی واتس آپ خرازی گلها

×