سوزن چرخ خیاطی

همه چیز درباره انواع سوزن چرخ خیاطی!!!!😍😍

آیا شما با کارهای هنری مثل حرفه خیاطی آشنایی دارید؟  همه ی مردم چه خیاط باشند یا نباشند بالاخره با سوزن سر و کار دارند.  یکی از پرمصرف ترین انواع سوزن، سوزن چرخ خیاطی می باشد. سوزن چرخ خانگی بیشتر جهت استفاده در منزل، دوخت های عادی و دوخت پارچه می باشد. ما در این محتوا قصد داریم شما را با انواع سوزن چرخ خیاطی آشنا کنیم.

آشنایی با سوزن چرخ خیاطی

آیا شما با کارهای هنری مثل حرفه خیاطی آشنایی دارید؟  همه ی مردم چه خیاط باشند یا نباشند بالاخره با سوزن سر و کار دارند.  یکی از پرمصرف ترین انواع سوزن، سوزن چرخ خیاطی می باشد. سوزن چرخ خانگی بیشتر جهت استفاده در منزل، دوخت های عادی و دوخت پارچه می باشد. ما در این محتوا قصد داریم شما را با انواع سوزن چرخ خیاطی آشنا کنیم.

سوزن چرخ  خیاطی خانگی از سایز 12 شروع می شود که کاربرد آن برای دوختن پارچه های نازک تر می باشد. با افزایش سایز سوزن چرخ  خیاطی خانگی و افزایش ضخامت سر سوزن،  پارچه های ضخیم تر دوخته می شوند. به طور معمول بالاترین شماره سوزن چرخ خانگی شماره 18 است. این نوع سوزن در بازار معروف به HA  یا بغل صاف می باشد.  سوزن شماره 14 بیشترین استفاده را در میان انواع  سوزن چرخ  خیاطی خانگی را دارد. سوزن چرخ خانگی مورد استفاده در چرخ های خیاطی خانگی مانند فاف، مارشال قدیمی، ژانومه، کاچیران و غیره می باشد.

در هنگام خرید سوزن چرخ خیاطی به کیفیت آن دقت کنید، این سوزن ها با توجه به کشور سازنده و برند آن دارای قیمت و میزان شکستگی متفاوتی می باشند. سوزن چرخ خیاطی بیشتر در کشور های چین، ژاپن و تایوان تولید می شود. بهترین جنس این سوزن، نوع تولید کشور ژاپن است.

سوزن دم آبی

 سوزن چرخ خیاطی ژرسه یا سوزن دم آبی یا ته آبی یا ته دودی جهت دوخت پارچه های ساتن و حریر استفاده می شود، انتهای این سوزن ها در بیشتر مواقع به رنگ آبی است.

سوزن چرخ خیاطی
سوزن چرخ خیاطی

سوزن چرخ صنعتی

 سوزن چرخ  خیاطی صنعتی راسته دوز دی بی ( DB): یا اورگان ژاپن بیشتر در ضخیم دوزی مورد استفاده قرار می گیرد. ته این سوزن گرد است، به همین دلیل به سوزن ته گرد معروف است.  در میان خیاطان این سوزن به سوزن راسته دوز مشهور است.

  • نوع شماره 11 این سوزن برای دوخت روسری، حریر، پرده و آستری استفاده می شود.
  • سوزن شماره 14 دی بی برای دوختن پارچه های ضخیم متوسط مثل تریکو، روتختی و پارچه ای مورد استفاده قرار می گیرد.
  • سوزن شماره 16 آن برای دوختن پارچه های تقریبا ضخیم مثل مانتو و کتان استفاده می شود.
  • شماره 18 دی بی برای دوخت پارچه های ضخیم تر مثل چرم و جین می باشد.
  • سوزن چرخ خیاطی صنعتی زیگزاگ دی سی (DC ): این سوزن قد کوتاهی دارد و در چرخ های سردوز استفاده می شود. این سوزن به نام های دیگر مانند سوزن زیکزاک، زیگزال، سرنخ، ریشه بندی و اورلوک معروف است.

 تفاوت سوزن DB با سوزن DC : قسمت بالایی سوزن DC از سوزن DB قطورتر است و طول آن نیز کمتر می باشد و برای دوخت و دوز های سریع مورد استفاده قرار می گیرد.

سوزن چرخ صنعتی میان دوز دی وی (DV) : این نوع سوزن در چرخ های میاندوز استفاده می شود.  این سوزن جهت دوختن جادکمه ها، حرفه ای دوزی و تمیز دوزی می باشد. سوزن میاندوز با شماره های 11، 12 و 14 ساخت کشورهای چین و ویتنام در بازار وجود دارد.

سوزن چرخ صنعتی پس دوز: این سوزن یک سوزن سرکج و منحنی شکل می باشد که در چرخ های صنعتی استفاده می شود. این سوزن برای دوختن پیراهن کتان، شلوار کتان، پیراهن مردانه، لباس کار و درزهای پایین در شلوار استفاده می شود.

سوزن ژرسه دی پی(DP ): سوزن چرخ خیاطی دی پی برای دوخت پارچه های استرچ و ریون مناسب هستند. این نوع سوزن چرخ به نام های دیگری مثل سوزن چرخ خیاطی ریون، سوزن خیاطی کشباف، سوزن جادکمه و سوزن ژرسه دوزی معروف است. در هنگام دوختن با سوزن ژرسه از نخ های بادوام، با کیفیت و نازک مثل نخ ابریشم استفاده کنید تا در هنگام دوخت سوراخ یا حفره ای بر روی پارچه ژرسه درست  نشود.

سوزن دوقلو ژرسه:  این سوزن جهت دوخت درزهای مرتجع استفاده می شود که به لبه دوزی هم معروف است. علاوه بر این جهت دوخت پایین لباس استفاده می شود. این سوزن دوخت های مستقیم بر رو و زیر پارچه  و دوخت زیگزاگی ایجاد می کند. این سوزن مانند سوزن ژرسه دوزی لبه پارچه را می دوزد. از سوزن دوقلو برای دوخت لباس هایی از جنس تریکو و کشی استفاده کنید چون به دوخت ها حالت ارتجاعی داده و دوخت شکافته نمی شود. سوزن دوقلو دوختی شبیه ماشین میاندوز به شما می دهد.

سوزن چرخ خیاطی-خرازی گلها
سوزن چرخ خیاطی-خرازی گلها

سوزن پانچ

 این سوزن در هنر پانچ دوزی استفاده می شود. به سوزن پانچ، سوزن شبه قالی و سوزن مخمل دوزی نیز می گویند. این سوزن دارای یک نوک فلزی می باشد که می تواند پارچه را مانند یک سوزن معمولی سوراخ کند. سوزن پانچ ، سوزنی بلند و بدنه ای توخالی  همراه با یک سوراخ بزرگ است که نخ از قسمت بدنه رد شده و از سوزن می گذرد. این سوزن حلقه هایی از نخ را در پارچه ایجاد می کند.  ابزار سوزن پانچ دسته های دارد که می توان در هنگام کار کردن، آن را راحت تر در دست بگیرید.

 سوزن های پانچ ضخامت و طول های مختلفی دارند. در بعضی از سوزن ها عمق سنج قابل تنظیم وجود دارد تا طول حلقه ها ی نخ تنظیم شوند. توجه کنید که قطر نخ را با توجه به شماره سوزن انتخاب کنید. از سوزن پانچ برای دوخت سوزن دوزی، پردوزی و گلدوزی می توان استفاده کرد. با این سوزن می توان از نخ هایی با ضخامت نخ کوبلن  استفاده کرد. بهتر اینست جهت دوخت، از پارچه های که بافت درشت تری دارند مانند گونی و پارچه شماره دوزی استفاده شود. قطر سوزن پانچ 5/1 میلی متر است.

سوزن پانچ مینیاتوری:  یا سوزن پانچ مینیاتوری روسی هم می گویند. این سوزن،  یک سوزن کوچک جهت دوخت نخ های ریز و نخ های گلدوزی بر روی پارچه بافندگی که بسیار محکم است، می باشد.

قلاب سوزنی: یک سوزن بزرگتر جهت دوخت نخ های پشمی حجیم بر روی پارچه های بافته شده می باشد. این نوع سوزن پانچ شبیه قلاب قالی می باشد.

انواع سوزن چرخ خیاطی
انواع سوزن چرخ خیاطی

سوزن تنبوردوزی

این سوزن مخصوص بافتن با نوک تیز می باشد. سوزن تنبور دوزی مانند سوزن قلاب بافی دارای یک شیار جهت قرار گرفتن نخ می باشد، اما تفاوت آن اینست که یک نوک تیز دارد و دارای یک پیچ قفل در بالای سوزن می باشد. دسته های سوزن تنبوردوزی بیشتر از جنس چوب و در برخی مواقع فلزی است. از این سوزن برای دوخت ملیله دوزی، جواهر دوزی، منجوق دوزی، پولک دوزی، گلدوزی، سنگ دوزی استفاده می شود که در افزایش سرعت کار موثر است.

 سوزن  تنبوردوزی  دارای دو بخش سوزن قلاب شکل  و دسته است که می توان به کمک آن منجوق دوزی و مروارید دوزی را به راحتی انجام دهید. به سوزن تنبوردوزی قلاب تنبل می گویند. در هنگام دوخت پارچه با این سوزن از کارگاه استفاده می شود و پارچه را با آن محکم و فیکس می کنند. کارگاه در اشکال مختلف دایره، مربع  و غیره وجود دارد.

تنبور دوزی به هنر دوخت روی پارچه می گویند که یکی از جذاب ترین روش ها برای زیباتر کردن لباس و وسایل تزیینی در منزل می باشد.  تنبور یک سوزن منحصر به فرد از سوزن های گلدوزی است که با آن می توان روی صفحه قاب گرفته پارچه، منجوق دوزی، گلدوزی و یا جواهر دوزی کرد. با کمک این سوزن خیلی سریع می توان گلدوزی کرد. از این سوزن جهت دوخت های تزیینی روی لباس عروس و لباس های مجلسی استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shop
Sidebar
0 لیست علاقه‌ها
0 سبد خرید
×

پشتیبانی واتس آپ خرازی گلها

×