انواع نخ در رنگ های مختلف در کنار متر

با کاربرد انواع نخ خیاطی آشنا شوید

خیاطی یکی از کاربردی­ ترین هنر­هایی است که به­ اندازه اهمیت واقعی­ اش به­ چشم نمی­ آید. در­ واقع خیاطی هنری است که فرد با یادگیری آن، به پارچه­ ها زینت می­ بخشد؛ زیرا بخش مهمی از زندگی روزمره ما را پوشیدن لباس­های مناسب تشکیل داده است. اگر طراحی لباس وجود نداشته باشد باز­هم می­توان لباس دوخت و بر­تن کرد اما اگر هنر خیاطی نباشد، لباسی هم نیست.

هنر خیاطی حرفه­ ای نیازمند آشنایی خوب با ابزار، اندام ­شناسی، شناخت پارچه­ ها و موارد این چنینی است. یکی از ابزار مهم در خیاطی نخ ها می باشند نخ­ ها انواع مختلفی با کاربرد­های متفاوتی دارند که در این مقاله از مجله خرازی گلها  قرار است با انواع نخ­ خیاطی و پر مصرف با شما صحبت کنیم.

نخ هابی رنگی

 

معرفی انواع نخ خیاطی

در هنر خیاطی، شناخت انواع نخ خیاطی نقش مهمی در نتیجه کار خیاط دارد، زیرا هر کدام از آن­ها برای قسمت­های مختلف لباس و پارچه­ های متفاوتی استفاده می شود. یکی از نکات مهم در آموزش خیاطی انتخاب نخ درست از­نظر جنس و رنگ مناسب با پارچه است. در واقع نخ مناسب برای بخش­های مختلف پارچه، نیاز به مهارت و دانش خیاطی دارد.

نخ خوب را با­ استفاده از مواد مرغوب، طبیعی یا مصنوعی تولید می­کنند؛ از­این­ رو از کیفیت بالایی برخوردار است. نخ­های خوب و با کیفیت به­ راحتی پاره نمی­ شوند و بسیار مقاوم و با­دوام هستند؛همچنین رنگ ثابتی دارند و بعد از شستشو  رنگشان را از­دست نمی­ دهند. نخ خوب، رنگ شفاف دارد، در حالی­که نخ­ های کدر معمولا از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند. هنگام انتخاب نخ، باید به ­جنس و ضخامت پارچه توجه داشته باشید. برای دوختن پارچه­ های نازک، به سراغ نخ ­های ضخیم نروید.در انتخاب نخ باید بدانید که قرار است از نخ مورد­نظر برای دوختن درز­های لباس استفاده کنید یا برای گلدوزی؛ همچنین هر خیاطی به نخ­های مختص به­ خودش نیاز دارد از این رو برای کار­کردن با چرخ­ خیاطی باید به ­سراغ نخ مناسب آن بروید. اگر بخواهیم انواع نخ خیاطی  در بازار را نام ببریم می­توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  •  پنبه
  •  ابریشم
  •  فاستونی
  •  فلزی

در ادامه ویژگی­های هر­کدام از نخ­ها و کاربرد آن­ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نخ های پنبه ای در رنگ های سفید و صورتی

بیشتر بخوانید: با کاربرد خط کش خیاطی آشنا شوید

 

نخ پنبه ای 

نخ پنبه ­ای یکی­ از انواع نخ­ خیاطی است که بیشترین استفاده را در خیاطی دارد. این نوع نخ از الیاف طبیعی پنبه تهیه می­شود و در دو­ مدل شانه­ شده و شانه­ نشده آن در بازار به­ وفور یافت می­شود.از­این نخ­ ها به منظور کوک­ زدن و رویه­ دوزی استفاده می­شود. نخ­ه ای قرقره ­ای معروف در بازار همین نخ­های پنبه­ای هستند.

نخ پنبه مصارف زیادی دارد که یکی از­این مصارف کاربرد آن در فرش است که در ­نرخ چله ­وپود فرش از آن استفاده می­شود. الیاف پنبه خصوصیت­ های زیادی دارد مانند خواص­ شیمیایی و فیزیکی و مانند آن­ها که از استحکام زیادی برخوردار بوده و­این­­که الیاف پنبه توسط تابیدن استحکام می­ یابد البته در اندازه ­های استاندارد. الیاف پنبه در­برابر حرارت و مواد قلیانی مقاومت و پایداری خوبی دارد و اسید­های غلیظ و قوی باعث می­شود که الیاف تجزیه شوند.

از­عوامل کیفی پنبه، طول، ظرافت و رنگ­آن است که دارای طول و قطر­های متفاوتی است. ولی به ­طور معمولی بین 7/5/1سانتی­متر طول و بین15/7 میکرون قطر دارند که­ هر­چه طول الیاف بلند­تر و بیشتر باشد و قطر­آن نازک­تر باشد، الیاف پنبه بهتر و مرغوب­تری خواهیم داشت.

 

نخ ابریشمی

این نخ  از الیاف­ های طبیعی ­حیوانی ساخته شده و  نخ­ ابریشم یک نخ طبیعی است که­ از پیله­ کرم ابریشم گرفته می­ شود. که عمده تشکیل ­دهنده­ آن پروتئین است. البته نخ­های­ ابریشمی علاوه­ بر­اینکه از الیاف­های طبیعی ساخته می­شوند، از الیاف­ های مصنوعی­ هم ساخته می­شوند که ویژگی­های متفاوتی دارند نخ های ابریشیمی پارچه­ های ابریشمی می­بافند. یکی­ از بهترین و نرم­ترین پارچه­ های دنیا به­ شمار می­روند. به­ دلیل خاصیت براقی نخ­ ابریشم، پارچه­ های بافته­ شده از ابریشم همانند منشور­هایی هستند که اگر­از جهات مختلف به­ آن­ها نگاه کنید، رنگ­های متفاوتی از آن می­بینید.

در­واقع نخ­ابریشمی خود به ­انواع مختلفی از­جمله نخ­ ابریشمی­ نازک، ابریشم­ خام، ابریشم­ هندی و ابریشم­ مصنوعی تقسیم می­ شود. نخ­ ابریشم مصنوعی از پرکاربرد­ترین انواع نخ خیاطی می­باشد  که طی مراحل شیمیایی تهیه می­شود و براق است؛ نام دیگر نخ­ ابریشم­ مصنوعی ویسکوزریون است که­ به­ شکل عمامه یا بوبین در بازار موجود است و برای انواع حاشیه­ دوزی و گلدوزی استفاده می­شود.

نخ ­ابریشمی بدون­ شک از زیباترین، ظریف­ ترین و براق­ ترین موادی است که تا­کنون در ضایع ­نساجی تولید شده است. ابریشم هزاران سال قدمت دارد و از دیرباز تا امروز به­ عنوان یکی­ از لوکس­ترین پارچه­ های با ارزش شناخته می­شود.

انواع نخ های فاستونی در رنگ های مختلف

نخ­ فاستونی

از موضوعاتی که­ در بافت پارچه­ فاستونی اهمیت دارد، کیفیت نخ ­آن است. همین موضوع باعث می­شود آن­ را از سایر انواع نخ خیاطی متمایز گردانند نخ به­ کاررفته در پارچه فاستونی از جنس پشم است که متناسب­ با ظرفیت­ تولید هر کارخانه درصد پشم پارچه فاستونی متغیر است. یکی­ از دلایل این تغییر درصد قیمت نهایی پارچه­ فاستونی است که برای خط تولید و مدیریت کارخانه و مشتریان اهمیت زیادی دارد. پارچه­ های فاستونی با دونوع نخ پشمی و پلی­ استر بافته می­ شوند که درصد بالای پشم الیاف نخ آن نشان دهنده­ کیفیت بالای پارچه­ فاستونی است. پشم الیاف طبیعی است که در این بافت پارچه به­ کار رفته و پلی­ استر نیست همان الیاف و نخ مصنوعی است. در بافت پارچه ­فاستونی از نخ­های ویسکوز و سایر انواع نخ خانواده استر­ها هم استفاده می­شود.این نوع تنوع و تغییر که­ در راپورت­ یافت شده پارچه­ فاستونی بیشتر به چشم می­خورد. به دلیل وجود نخ­ های گوناگون در پارچه می­ باشد که گاهی تعداد نخ­های رنگی در هر راپورت تاری و پودی به هشت مدل می­رسد.

انواع نخ فلزی

نخ فلزی

 به نخ­ های گفته می ­شود که از فلز­های براق ساخته می­شوند و به دلیل زیبایی و درخشندگی که این نخ­ ها دارند برای دوزندگی و گلدوزی استفاده می­کنند. از انواع نخ خیاطی که هرکدام دارای ویژگی منحصر­به­ فرد می­باشد و هر کدام ویژگی­های خاص خودشان را دارند و با توجه به ظاهر و ویژگی­شان در جاهای مختلف استفاده می­شوند. برای پارچه ­های ضخیم و کلفت از نخ­های کلفت استفاده می­شود و برای پارچه­های نازک و سبک از نخ­های سبک و نازک استفاده می­شود.

مقصود از نخ­ های فلزی دسته­ ای از نخ­های فانتزی است که از فلزهای براق در رنگ­های طلایی و نقره­ای تولید می­شوند و در بازار به نخ نقره، گلابتون، سرمه و بلورسنت معروف هستند. نخ گلابتون ضخیم­تر بوده و عمدتا برای کار دست استفاده می­شود اما نخ فلزی از نوع نخ روتکس نازک بوده و به شکل قرقره ارائه می شود.

نخ کوبلن

گلروزی و کوبلن دوری از گذشته یکی از هنر هایی بود که همواره مورد توجه بسیاری از فعالان این حوزه قرار می گرفت و به عنوان یک هنر برای تزیین کردن بسیاری از وسایل استفاده می شد، هرچند که نخ کوبلن به عنوان نخ خیاطی برای دوختن لباس مورد استفاده قرار نمی گیرد اما  حال که در مورد انواع نخ با شما صحبت کردیم بد نیست که در مورد این نخ نیز  که افرادی که در حوزه گلدوزی فعالیت می کنند همواره به دنبال خرید نخ کوبلن هستند را نیز با شما صحبت کنیم. این نوع نخ ها بسیار نرم تر و زیبا تر از نخ های دیگری بوده تا بحال به شما معرفی کردیم.

خرید انواع نخ خیاطی

برای بسیاری از خیاط ها و افرادی که در حوزه فعالیت دارند و به کار نساجی می پرازند مهم است که جنسی با کیفیت را باقیمیت مناسب تهیه کنند با توجه به گران شدن پارچه و لوازم مرتبط با آن می توانید برای خرید لوازم خرازی به فروشگاه گلها مراجعه کنید. خرازی گلها  یکی از با سابقه ترین فروشگاه ها در زمینه فروش تمامی لوازم خیاطی و خرازی است که با کیفیت ترین اجناس را با بهترین قیمت به شما عرضه خواهد کرد.

 

نتیجه ­گیری

در هنر خیاطی، شناخت انواع نخ خیاطی نقش مهمی در نتیجه کار خیاط دارد و همان­طور که گفته­ شد در خرید نخ باید به اصول کیفیت نخ که شامل استحکام، شفافیت و ثبات­ رنگ هستند توجه شود. همچنین برای کیفیت­ کار باید نخ­ هایی را انتخاب کرد که صاف و ساده بوده و گره نداشته باشند. این نکته را به­ یاد داشته باشید که ­اگر پارچه شما ظریف است، از نخ­های ابریشمی نازک استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Shop
Sidebar
0 لیست علاقه‌ها
0 سبد خرید
×

پشتیبانی واتس آپ خرازی گلها

×